MEIER KAHANE, założyciel Żydowskiej Ligi Obronnej
powstałej we wrześniu 1968 w Brooklynie: To miasto jest niemal beznadziejnie
podzielone przez złość, nienawiść, frustrację... Żyd jest najsłabszym ogniwem
wśród białych ludzi, a czarni militaryści wiedzą, że jedynie nieliczni nie-Żydzi dostrzegają i są zainteresowani położeniem Żydów. Żydzi zawsze byli
bardziej liberalni niż inne białe grupy etniczne. Więc teraz większość
żydowskich dzielnic połączyła się we
wspólnym działaniu, by przeciwstawić się czarnym militarystom, którzy sieją tam terror i przemoc.
Broken Aliance,
Jonathan Kaufman, Penguin Books,
MALCOLM X: Żydzi z pomocą chrześcijan z Europy i
z Ameryki wypędzili naszych muzułmańskich braci z ich ojczyzny, którą
zamieszkiwali oni przez wieki i dla siebie zagarnęli ich ziemie. To oburza
każdego muzułmanina... W Ameryce Żydzi wyciskają z tak zwanych czarnuchów wszystkie życiowe soki, by utrzymywać istnienie
państwa Izrael, jego armię, aby mogło ono kontynuować ataki na naszych braci na
Wschodzie. To oburza każdego Czarnego Człowieka.
Broken Aliance, s. 128 - 129
MALCOLM X urodził się, w 1925 roku. W młodości
handlarz narkotyków i złodziej. W więzieniu przyjął Czarny Muzułmanizm. Po
wyjściu z więzienia stał się drugą po Elijahu
Muhammadzie, postacią w ruchu Nation of Islam. Z początku jedyne rozwiązanie problemów czarnej
społeczności widział w przemocy i militaryzmie. Pielgrzymka do Mekki zmieniła
jego poglądy. Oderwał się od Czarnych Muzułmanów. Głosił, że najpierw należy
próbować, dokonać zmian w sposób legalny, poprzez głosowanie, a dopiero jeżeli to nie przyniesie efektów, użyć siły.
21 lutego 1965 roku podczas zebrania
założonej przez siebie Organization of African American
Unity. Malcolm X został zastrzelony przez Czarnych Muzułmanów.
*
!! PUBLIC ENEMY
I
EKSTREMIŚCI !!
Na schodach
zrujnowanego Slave Theatre
kłębi się tłum, który przyszedł posłuchać
wielebnego Ala Sharptona
i jego przemówienia o United Africa Movement.
Jest tuż po zachodzie słońca.
Członek ochrony Nation of
Islam z kamiennym wyrazem
twarzy bacznie obserwuje hall. Na ścianach
cytaty z Mistrzowskich
technik zabijania (Master Techniques To Kill): wściekłe
tyrady przeciw czasom niewolnictwa.
Dziś wieczorem nie zyskasz tu sławy
mając białą skórę. Dzieci ubrane w afrykańskie wianki, kufi i suknie ozdobione czerwienią/zielenią/złotem, przyglądają się ogromnemu graffiti, na którym gigantyczny biały człowiek zakuty w kajdany jest wleczony przez czarnego, stwierdzającego triumfalnie: - Teraz moja kolej... Dziesięcioletnia dziewczynka przygląda się temu obrazowi - oczy szeroko otwarte, czarna, niewinna twarz - a potem mamrocze do swojej koleżanki: Chciałabym, żebyśmy mogli to zrobić...
Z tego miejsca widok na nowojorskie relacje rasowe nie jest już tak
przyjemny, jak z całkowicie białych dzielnic
Queens, gdzie
biali uzbrojeni w kije baseballowe ganiają
Murzynów. Właśnie w tym tygodniu na
łamach gazet pojawił się głośny wywiad
Professora Griffa z "Public Enemy" zatytułowany
Żydzi są ohydni. (W tym samym
tygodniu - o ironio - wszedł do kin,
atakowany już wcześniej film Spike'a Lee Do The
Right Thing.) Członkowie
Żydowskiej Ligi Obronnej zagrozili,
że zaatakują biuro menadżerskie
zespołu, a dziś wieczorem Al Sharpton, samozwańczy
radykalny kaznodzieja uciskanych czarnych
z Nowego Jorku wyraża swoją solidarność
z "Public Enemy".
Otoczony przez sięgające sufitu łuszczące się afronacjonalistyczne
murale, Sharpton wchodzi na mównicę niczym
olbrzymi sterowiec osiadający na ziemi, niebieska marynarka jest na nim tak
opięta, że w każdej chwili grozi wybuchem. Wygląda komicznie, ale w ciągu 20
minut doprowadza tłum do żarliwego call-and-response
przez przywołanie nazwisk - Eleanor
Bumpurs, Howard Beach, Michael Griffith - które tutaj
każdy zna. To lista czarnych ofiar przemocy w Nowym Jorku.
Przemowa Sharptona jest ryczącą obroną "Public Enemy" i Spike'a Lee, ale to jeszcze nic. To tylko wstęp przed mową jego
kolegi, Altona Maddoxa. Maddox
czarny adwokat, który wyrobił sobie nazwisko podczas sprawy dotyczącej pobicia
na tle rasowym na Howard Beach dwa lata temu, jest
ubrany jak konserwatywny prawnik.
Żydowska Organizacja Obronna - krzyczy Maddox -
to banda śmieciarzy, pedałów, banda świrów! (Kobieta
w średnim wieku trzy rzędy za mną mruczy do siebie w odpowiedzi: Tak jest,
człowieku, to prawda...)
Wielebny Sharpton i ja nie
będziemy popierać żadnych czarnuchów na stanowisko
burmistrza Nowego Jorku! Dlaczego mamy umieszczać na tym stanowisku czarnucha, który potępia Ministra Farrakhana? Dlaczego mielibyśmy umieszczać na tym stanowisku czarnucha, który potępiłby Spike'a
Lee i "Public
Enemy"? Dlaczego mielibyśmy dziś być tak zdesperowani, żeby głosować na
jakiegoś Wuja Toma o miękkich kolanach ?!!
Zgromadzeni wykrzykują swoje poparcie dla słów Maddoxa w przerwach jego przemówienia, zrywają się z
krzeseł. Kiedy Maddox dochodzi do sedna sprawy jego
oczy wypełniają się krwawą nienawiścią. Powinniśmy
z zadowoleniem przyjąć wojnę! Powitamy walkę z radością! Będziemy się wojny
domagać! Ponieważ jest to jedyny sposób, w jaki możemy to uregulować!
Maddox siada na swoim miejscu, a garstka
białych dziennikarzy jest wyprowadzana z Slave Theatre przy wrogich okrzykach tłumu.
Al Sharpton i Alton
Maddox są ekstremistami, lecz popierani są - przynajmniej
taktycznie - przez Spike'a Lee
i "Public Enemy", najbardziej prominentnych
czarnych artystów w Stanach Zjednoczonych.
20/20, wrzesień 1989
PRZEMÓWIENIE RADIOWE "MINISTRA"
LOUISA FARRAKHANA:
Żydzi nie lubią Farrakhana, więc nazywają
mnie Hitlerem. No cóż, to dobre imię. Hitler był wielkim człowiekiem. Nie był
wielki dla mnie jako czarnego człowieka, ale był wielkim Niemcem... Wzniósł potęgę
Niemiec z niczego. No cóż, w pewnym sensie można by powiedzieć, że istnieje
pewne podobieństwo, ponieważ my też wznosimy potęgę naszego ludu z niczego.
Co takiego jest w Hitlerze, że uwielbiacie nazywać Hitlerem
każdego czarnego człowieka, który chce zwiększyć swoją siłę?
Co ja takiego zrobiłem? Kogo zabiłem? Ostrzegam was, bądźcie
ostrożni. Pakujecie się w niebezpieczną sprawę. Zabijaliście wszystkich
proroków. Jeżeli nastajecie na moje życie, to pokazujecie tylko, że nie
jesteście lepsi niż wasi przodkowie.
Broken Aliance, s. 219 - 220
NOWY CZARNY NARÓD
Rakim, Lakim Shabazz, Isis, Hakeem X, Professor
Griff, "Brand Nubian",
"Poor Righteous Teachers", "X - Clan",
"KRS - l", Afrika Bambaataa,
"Jungle Brothers",
King Sun, "Movement Ex", Big Daddy Kane, "Gang Starr", "2 Black 2 Strong", The Jaz, "Queen Mother Rage",
"Paris", "Two
Kings In A Cipher",
"Public Enemy": wszyscy ci artyści rapowi
wprowadzili do pop-kultury jakąś wersję afrocentryzmu,
czarnego nacjonalizmu lub islamu. Wykonawcy afroamerykańscy
mieli w zwyczaju dedykować albumy Bogu lub swoim adwokatom, teraz poświęcają
je takim postaciom jak "Minister" Louis Farrakhan,
Czcigodny Elijah Muhammad, Malcolm X, Marcus Garvey, Clarence 13X, Khallid Muhammad, czy
takim organizacjom jak Five Percent Nation, The Nubian
Islamic Hebrews oraz Moorish Holy Temple
of Science.
Dziwne imiona rapperów ujawniają ich związek
z amerykańskimi odłamami i sektami Islamu. Wszystkie one pochodzą od Nation of Islam, ustanowionego w
późnych latach trzydziestych przez Czcigodnego Elijah
Muhammada.
W 1959 roku Elijah Muhammad napisał: To
jest naprawdę niepojęte, że rząd amerykański - władca mórz, pan powietrza,
zwycięzca przestrzeni kosmicznej, posiadacz lądu i głębin oceanów - nie jest w
stanie chronić nas przed napaściami, gwałtami i morderstwami na ulicach tych cementowych
dżungli.
Paradoks ten urasta w ostatnich latach do rozmiarów, które nawet dla
Elijaha Muhammada byłyby szokujące. Według
czarnych muzułmanów jedynie przestrzeganie zasad islamu może uchronić
mieszkających w miastach Afroamerykanów od totalnego
zniszczenia z powodu narkotyków, ubóstwa i przemocy.
Czy muzyka rap może być przekaźnikiem
służącym do rozprzestrzeniania tych zasad prawości?
!! LUDZIE SŁOŃCA, LUDZIE LODU !!
"Minister" Louis Farrakhan
- jeden z ludzi, którzy
obecnie budzą w Ameryce największy strach i są jednocześnie najbardziej
oczerniani - wydaje się wierzyć, że rap się do tego nadaje.
Jako duchowy przywódca i głowa Nation of Islam, Farrakhan nie tylko
zaaprobował rapperską karierę swojego Ministra do
Spraw Młodzieży (Youth Minister) - Prince Akeema. Zezwolił
także Akeemowi na niniejszy wywiad z białym diabłem.
Być może pewną rolę odgrywa tu jego własna muzyczna przeszłość. Zanim stał się
Louisem X, ziomkiem Malcolma X, Farrakhan był
skrzypkiem i występował jako piosenkarz calypso pod pseudonimem Calypso Gene, The Charmer
(Czarujący). W późnych latach siedemdziesiątych używał muzyki do
rozpowszechniania swoich przekonań, między innymi nagrywając piosenkę w stylu
afro-jazz The White
Man's Heaven Is The Black
Man's Hell (Niebo białego
człowieka jest piekłem czarnych ludzi) do wewnętrznej dystrybucji wśród
członków Nation of Islam.
Jego umiejętność oczarowywania nie uwidacznia się od razu. Relacje
prasowe o karierze Farrakhana zawsze zawierają cytat
z jego opinii o Hitlerze jako wielkim człowieku, szaleńczo wielkim człowieku.
Koncentrują się także na zawziętej opozycji Żydów i amerykańskich Murzynów,
która tak silnie unaoczniła się w kontrowersjach związanych z przemówieniem
wygłoszonym przez dr. Leonarda Jeffries'a, przewodniczącego studiów Afroamerykańskich na New York's
City College.
Jeffries, który uważa, że świat jest podzielony
na ludzi Słońca i ludzi Lodu stwierdził, że Afroamerykanie
są nieustannie oczerniani w filmach przez działającą w Hollywood
konspirację kierowaną przez Żydów i włoską mafię.
Niedawno na ulicach Brooklynu wybuchły walki między Żydami,
Murzynami i policją, które były następstwem przejechania przez Żyda czarnego
dziecka.
Te zdarzenia mogą się wydawać przypadkowe, ale
dla Czarnych Muzułmanów są one znakiem od Boga, zapowiadającym upadek
istniejącego porządku światowego.
W kwietniu Farrakhan miał odczyt w Ohio,
w którym nawiązał do wypowiedzi Georga Busha po wojnie w Kuwejcie. Stwierdził: Już
czas, aby nadszedł nowy porządek światowy... stary
świat wystąpi przeciw nowemu, ale nie przetrwa... będzie
musiał ustąpić.
Jest to dokładnie ten rodzaj profetyzmu (inspirującego lub
porywającego do zamieszek tłumy - to zależy od pozycji zajmowanej w
społeczeństwie), który przyciąga wciąż rosnącą liczbę młodych czarnych. Według Tima 2X, Aidana X i Marlona X, ich życie zostało zmienione dzięki retorycznej
sile Farrakhana. Są oni członkami Fruit
of Islam Task Force, grupy, którą sami opisują jako jednostkę
militarną ustanowioną po to, aby pomagać młodym czarnym ludziom
odbudować się na nowo. Wszyscy ubrani są w identyczne uniformy, wszyscy są
niezwykle uprzejmi. Marlon X mówi: Byłem jednym z
ostrych palaczy marihuany. Byłem zakręcony na Boba Marleya.
Wiele z jego nauk było nauką islamu. Pewnego wieczoru ktoś powiedział mi. -
Przyjdź do meczetu. Przyszedłem i usłyszałem "Ministra", a reszta
jest historią. To mnie w jednej chwili całkowicie zmieniło. Dało mi moralność,
zasady, prawość, życie. Większość młodych ludzi, mówi Tim
2X, przychodzi z ulicy z dużą
energią, my negatywny zapał zmieniamy w pozytywny, ukierunkowujemy całą ich
energię...
Sam meczet Maryan jest rozmaicie
opisywany przez Akeema: jako miejsce odnowienia, jako
centrum rehabilitacyjne lub jako symboliczna wielka łaźnia. Ja i fotoreporter,
Glyn Howell, jesteśmy przy
wejściu szybko i dokładnie przeszukiwani. Zamachy na Martina Luthera Kinga, Malcolma X i innych czarnych przywódców,
włączając w ich poczet Louisa Farrakhana, wytworzyły
ogromną potrzebę, zachowania wszelkich środków bezpieczeństwa, których
intensywność graniczy jednak z paranoją.
To miejsce jest zbyt piękne, by pozwolić splamić jego ściany
krwią, mówi Akeem i pokazuje nam symboliczny grobowiec Elijaha Muhammada. Za nami, na podwyższeniu stoi kazalnica
"Ministra" Farrakhana, jego fotel, wazy z
orchideami, paprociami i czerwonymi różami.
Białym nie wolno tu przebywać. To jest dla czarnych. Tylko
wtedy, gdy jest jakaś specjalna przyczyna, jak teraz, okazja
która może ułatwić nam niesienie pomocy ludziom, wtedy pozwalamy białym
na wejście.
Program socjalny Nation
of Islam zakłada kompletną rehabilitację ludzi
zniszczonych przez wojny pomiędzy gangami i narkotyki, niezależność ekonomiczną
czarnej społeczności i ewentualne odseparowanie się czarnych od innych ras.
Być może surowość islamskiej dyscypliny, praktykowanej przez Nation of Islam jest najlepszym
lekarstwem na rosnący zanik poczucia własnej godności wśród czarnych. Totalny
separatyzm wydaje się marzeniem utopijnym, ale zbudowanie czarnej ekonomii jest
obecnie akceptowane jako natychmiastowa konieczność, przez każdego, kto jest
szczerze zaniepokojony, a nawet przerażony, kiedy doświadcza przemocy czarnych
dzielnic, beznadziejności życia w nich, a właśnie te dzielnice stanowią
podstawę piramidy, której szczytem są bogactwo i szerokie możliwości.
!!!! RAPPUJĄC: WSZELKA CHWAŁA ALLACHOWI !!!!
Krucjata Nation of
Islam ma także wymiar moralny. To stwarza problem, skoro rap jest notorycznie
amoralny - im bardziej niemoralny, tym lepiej. To, co się dzieje z rappem, mówi Akeem, ta cała
wulgarność sprawia, że Czarni są postrzegani jako źli. Podobna cenzura
jest stosowana wobec tak zwanych świadomych
rapperów. którzy
przynależą do innych odłamów islamu, zwłaszcza przeciw Five Percent Nation, odszczepieńczej
grupie, która pojawiła się w latach sześćdziesiątych pod przywództwem jednego
z odepchniętych zwolenników Elijaha Muhammada, Clarence l3XSmitha. Członkowie Five Percent poruszają się na tych obszarach, które Nation of Islam uważa za
szaleństwo, sprośność i dekadencję. Myślę tu na przykład o pozowaniu do magazynów soft porno, a także o szerokim wachlarzu
stymulatorów, zarówno fizycznych (np. kobitki) jak i
chemicznych.
Upadek niektórych prominentnych gwiazd rappowych, którego przykładem może być pobyt w
więzieniu Flavore Flavaz
"Public Enemy", po tym jak pobił matkę
swoich dzieci, jest interpretowany przez Akeema jako brak
struktury i przewodnictwa.
Oni robią to, co robią mówi Prince Akeem, ponieważ nie przestrzegają ograniczających praw
islamu. Uczę się od nich. Flav był w więzieniu za
bójkę ze swoją dziewczyną. Ja nie mam dziewczyny, więc nigdy nie pójdę za takie
rzeczy do więzienia. Kane miał problemy za pozowanie
do porno-magazynu PLAYGIRL. To obraziło wielu
muzułmanów. Społeczność muzułmańska powiedziała "Co?",
a on odpowiedział "Znam wielu braci, którzy
czynią złe rzeczy." Ale to jest słaba odpowiedź, ponieważ dwie złe rzeczy
nie czynią jednej dobrej.
Tymczasem zawiły język Five Percent Nation i jego symbole wplątane są
w wizualną strukturę rappowych video. Afroccntryzm i czarny nacjonalizm stały się tematami
akceptowanymi przez telewizję głównego nurtu, jak dowodzą choćby komedie
sytuacyjne Foxa, takie jak True
Colors czy Roc.
W True Colors
jedna z postaci zmienia swoje imię na Abdul X dla
większej zabawy. Podobnie w Roc, w którym
główną rolę odtwarza Charles Dutton
(odsiedział pięć lat za zabójstwo w stanowym więzieniu Maryland, gdzie czytał
Marksa i zachwycał się Czarnymi Panterami). Dutton
gra śmieciarza z Baltimore, którego ojciec nalega na oblepienie całego domu
fotografiami Malcolma X. Ale kiedy w telewizji głównego nurtu pojawi się
kontrowersyjny film Spike'a Lee
o MalcolmieX, Ameryka będzie musiała pójść o milę
dalej - jakby to ujął George Bush -
aby zaakceptować odrzucaną wcześniej historię, aby oswoić się z opiniami
i faktami, które do tej pory pozostawały tabu, zniekształcane przez media i
manipulowane politycznie.
brulion 19 B
str. 314 - 319