Nowe Państwo - nr 4, 2003
Wojciech Wencel
Salon odrzuconych
W latach dziewięćdziesiątych środowiska konserwatywne uczestniczyły w debacie publicznej, głośno broniąc "wartości chrześcijańskich" i poważnie podchodząc do problemów kultury. Dziś - w przededniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej - siedzą cicho jak mysz pod miotłą. Czy oznacza to, że duchowość nowej Europy będzie kształtowana bez naszego udziału?
Jeszcze w 1997 roku podczas zorganizowanych przez Ligę Republikańską w Katowicach Spotkań Nowego Pokolenia wśród aktywnych i biernych uczestników imprezy panował prawdziwy entuzjazm. Na scenie koncertowały zespoły chrześcijańskiego rocka, swoje wiersze czytali poeci, w dyskusjach brali udział redaktorzy pism, "eseiści kultowi", publicyści. W prasie roiło się od polemik cywilizacyjnych, prowadzonych w duchu Mikołaja Bierdiajewa i Gilberta Keitha Chestertona. Rozwijały się Arcana, Fronda, bruLion. Jako przykład skutecznej działalności w kulturze przywoływano programy wprowadzone na antenę telewizji publicznej przez grupę dziennikarzy skupionych wokół Wiesława Walendziaka - z jednej strony WC Kwadrans, z drugiej Kulturę Duchową Narodu. Mówiło się wręcz o panującej wśród młodych ludzi "modzie na konserwatyzm". Droga do rechrystianizacji Polski, a w dalszej perspektywie - Europy, wydawała się lekka, łatwa i przyjemna.
Entuzjazm wzrósł dodatkowo po wygranych przez AWS wyborach
parlamentarnych. W czerwcu 1998 roku, uzasadniając na łamach Debaty
zaangażowanie się "pampersów" w politykę, Waldemar Gasper zastrzegał:
"Nadal uważamy, że o wiele istotniejsza jest dla naszego środowiska praca
w przestrzeni przedpolitycznej, budowanie instytucji kulturowych i
medialnych, które umożliwią podjęcie debaty o czymś daleko ważniejszym od
bieżącej sytuacji politycznej - o kształcie cywilizacyjnych i kulturowych
rozstrzygnięć, przed którymi stoi Polska".
Dziś
wiemy, że postulowana przez to środowisko "konserwatywna rewolucja" nie
powiodła się. Fiaskiem zakończyły się przede wszystkim próby stworzenia
mediów katolickich, zdolnych rywalizować o masowego odbiorcę z rynkowymi
potentatami. Twórcy Radia Plus i Telewizji Puls szybko odeszli od
głoszonych przez siebie ideałów, gubiąc się w walce o wpływy i pieniądze,
a w wymiarze programowym stawiając na informację i rozrywkę kosztem oferty
kulturotwórczej.
Ale
kryzys środowisk konserwatywnych nie dotyczy tylko "pampersów".
Postępujący rozkład moralny polskiej polityki zaowocował zjawiskiem
powszechnego zniechęcenia. Erozji uległ język sporów cywilizacyjnych: w
osławionych "wartościach chrześcijańskich", tak często niegdyś goszczących
na ustach prawicowych polityków, z latami nauczyliśmy się rozpoznawać
puste hasła. Nierzeczywistość życia publicznego sprawia, że - jak w
słynnym wierszu Tadeusza Różewicza z 1947 roku - "pojęcia są tylko
wyrazami:/ cnota i występek/ prawda i kłamstwo/ piękno i brzydota/ męstwo
i tchórzostwo". I wcale nie było do tego potrzebne doświadczenie terroru.
Upadek
zbiorowej wiary w cnotę rozumianą po Herbertowsku ugruntował w społecznej
świadomości przewagę ekonomii nad aksjologią, a co za tym idzie - polityki
nad kulturą. W efekcie polscy konserwatyści dzielą się obecnie na
politycznych radykałów spod znaku Naszego Dziennika i
konserwatywno-liberalnych japiszonów z kręgu nieistniejącego już Życia.
Prawicowe tygodniki dawno zrezygnowały z działów kultury, skupiając się na
komentowaniu bieżących wydarzeń politycznych. Choć nadal działają
kulturotwórcze czasopisma, ich redaktorom i autorom brakuje poczucia
wspólnoty i misji. Wygląda na to, że jeśli wejdziemy do Unii, nasz wkład
ograniczy się do udziału w debatach ekonomicznych.
Michtrix
Przyczyn
obecnego kryzysu należy szukać nie tylko w sferze polityki, ale i w
mechanizmie kreowania elit intelektualnych III RP przez Gazetę Wyborczą.
Po 1989 roku Adam Michnik zdołał przyciągnąć do siebie intelektualistów
uprawiających "etykę bez kodeksu". Czołowi pisarze, filozofowie czy
filmowcy poparli krzewioną przez niego liberalną ideologię, zyskując w
zamian pozycję niepodważalnych autorytetów moralnych i zabezpieczając
swoje artystyczne kariery. Tak powstał wielki sojusz
mądrościowo-polityczny, do dziś funkcjonujący w rodzimym życiu publicznym.
Wszyscy, którzy ośmielili się mieć inny pogląd od Michnika na temat
demokracji czy dekomunizacji, byli przez niego spychani w medialny niebyt.
Strategię tę celnie opisał kiedyś Tomasz Jastrun, publikujący na łamach
paryskiej Kultury pod pseudonimem Witold Charłamp: "...wstrząsającą
przygodę miał mój znajomy pisarz, człowiek - podkreślam - delikatny i
zupełnie niekonfliktowy. Został przez Byłego Moralistę (nazwijmy go więc
B.M.) wzięty na bok, gdzie otrzymał propozycję współpracy z 'naszą grupą'.
- Bo nie wiem czy wiesz - rzekł B.M. - że wpierd... się w moją działkę.
Pisarz nie wiedział. I z przykrością odmówił, tłumacząc się umowami oraz
zobowiązaniami, no i tym, że przecież wcześniej nikt mu nie proponował. -
To ja ci teraz proponuję - rzekł moralista, potykając się o własne słowa.
Gdy i to nie pomogło, B.M. oświadczył: - To ja ciebie zniszczę".
Zbigniew
Herbert, Gustaw Herling-Grudziński, Jarosław Marek Rymkiewicz, Jacek
Trznadel, Ryszard Legutko, Wiesław Paweł Szymański i Tomasz Burek - to
tylko najbardziej znane nazwiska autorów, którym w Gazecie Wyborczej
zarzucano nienawiść, zaściankowość, sugerowano zaburzenia psychiczne albo
pomijano ich książki milczeniem. Zmuszeni do funkcjonowania w środowisku
kontestatorów, z reguły - co zrozumiałe - ulegali ideologicznym
namiętnościom albo zgorzknieniu, stając się żywą ilustracją "syndromu
odrzucenia". Może gdyby szukali oparcia w wierze, sytuacja przedstawiałaby
się inaczej. W przyjęciu nauki Kościoła przeszkadzała im jednak tradycja
lewicowej inteligencji, w której dojrzewali. Tym, co ich łączyło, był
antykomunizm. A ten nie mógł się okazać trwałym gwarantem wspólnoty. Kiedy
- wskutek upływu czasu, rządów SLD i medialnej kampanii Michnika -
perspektywa dekomunizacji ostatecznie się oddaliła, zanikł jedyny łącznik
między starymi i młodymi konserwatystami.
Budowanie domu
O tym,
że antykomunizm nie wystarczy, mówiło się podczas wspomnianych już Spotkań
Nowego Pokolenia. Autorzy Frondy i Debaty byli bodaj pierwszą generacją po
wojnie, która podchodziła do spraw wiary bez intelektualistycznych
obciążeń. Formułowane w Katowicach przestrogi nie zatrzymały jednak
procesów środowiskowej apatii i rozproszenia. Czy oznacza to, że duchowość
nowej Europy będzie kształtowana bez naszego udziału?
Paradoksalnie, właśnie z kręgu twórców starszego pokolenia wyrosły
w ostatnich latach autorytety, z którymi moglibyśmy stanąć ramię w ramię
na drodze "nowej ewangelizacji". Pierwszym z nich jest świętej pamięci
Paweł Hertz, który w 1993 roku pisał w odpowiedzi na ankietę Debaty: "Nie
widzę żadnej degradacji dla człowieka czytającego Maritaina w tym, że on
razem z ludźmi, na wiejskiej drodze czy na ulicy w mieście, uklęknie. Co
więcej, przypuszczam, że intelektualista, który dostrzega w tym jakąś
degradację, Maritaina nigdy w życiu nie przeczytał albo go nie zrozumiał".
Drugim - Tomasz Burek, próbujący zbudować pomost między głęboko
chrześcijańskim nurtem kultury międzywojennej, reprezentowanym między
innymi przez Artura Górskiego, a "ludźmi antymodernistycznej frondy i
antyintelektualistycznej debaty". Obaj zdecydowali się zaprzeczyć własnej
biografii i przejść duchową kwarantannę. Niestety, nasz obecny dystans
wobec "języka wartości" wskazuje, że rozminęliśmy się z nimi w czasie.
A
przecież - niezależnie od tego, jak trudno jest pisać dziś o Polsce w jej
wymiarze duchowym bez ocierania się o groteskę - jedynie konsekwentne
"czytanie" rzeczywistości, opierając się na fundamencie wiary, umożliwi
nam wpływ na kulturę. Świadectwa tego rodzaju nigdy nie były tak potrzebne
jak dziś, kilka tygodni przed referendum akcesyjnym. Nie przypadkiem Jan
Paweł II coraz częściej podkreśla znaczenie kultury w budowaniu
europejskiej tożsamości, wzywając nas do wykonania konkretnej pracy
duchowej, bez której akty polityczne nie mogą wydać spodziewanych owoców.
Rozszerzenie Unii jest dla niego wtórne wobec świadectw chrześcijan i
arcydzieł sztuki. Im więcej będzie takich świadectw i takich tekstów,
obrazów, filmów, tym lepiej (co nie znaczy: wygodniej) będzie się żyło
nam, naszym dzieciom i wnukom. Nie da się tego dokonać, opierając się -
choćby najszlachetniejszych - wytycznych polityków. Konstytucyjny zapis o
wartościach chrześcijańskich ma znaczenie symboliczne, ale nie spowoduje
eksplozji żywej wiary i artystycznych osiągnięć. Kultura europejska musi
pozostać niezależna od polityki - nie warto tworzyć "przeciwko komuś lub
czemuś" i komentować bieżących wydarzeń.
Potrzeba wspólnoty
W tym
kontekście nie wszystko wydaje się stracone. Choć "konserwatywna
rewolucja" nie powiodła się, pozostały po niej fundamentalne dla kultury
książki, wydane przez Wydawnictwo Antyk, Frondę, Arcana i Christianitas,
choćby Nowe Średniowiecze Bierdiajewa, Sztuka i mądrość Jacquesa
Maritaina, pisma Chestertona, kardynała Newmana, Andrzeja Trzebińskiego,
dzieła mistyków, doktorów Kościoła i polskich pisarzy barokowych. Wciąż
możemy też obcować z utworami współczesnych myślicieli i artystów:
freskami Michała Świdra, poezją Krzysztofa Koehlera, eseistyką Pawła
Lisickiego, muzyką Jacka Kowalskiego. Kryzys, który dotknął środowisk
konserwatywnych, nie spowodował spustoszenia w sztuce, która zachowała
swoją kulturotwórczą moc. Być może potrzebny był więc po to, by oczyścić
nas z żądzy reżyserowania kultury i natchnąć nowym duchem. Odarci ze
złudzeń, mamy wszystko, co niezbędne do budowania wspólnoty opartej na
prawdzie Ewangelii, nie zaś wyłącznie na relacjach politycznych czy
towarzyskich.
A zatem:
zostawmy politykom, co polityczne, i skupmy się na dobrym życiu,
pogłębianiu świadomości cywilizacyjnej i sumiennej twórczości. Jesteśmy
bowiem odpowiedzialni za Europę tak samo, jak za Polskę. Jak pisał ponad
pół wieku temu Thomas Stearns Eliot, odnosząc się do pierwszych pomysłów
stworzenia europejskiego "superpaństwa": "Jeżeli rozproszymy lub odrzucimy
nasze wspólne dziedzictwo kulturowe, żadna organizacja i żadne planowanie,
choćby stworzone przez najgenialniejsze mózgi, nie pomoże nam i nie zbliży
nas do siebie".
Warto podjąć to wyzwanie, pamiętając o słowach Ojca Świętego, zapisanych przed laty w liście do redakcji Arcanów: "Życzę Wam radości z owoców pracy podejmowanej w walce o Polskę wierną swej religijnej i polityczno-kulturowej tradycji. Idźcie tą drogą śmiało...".